fredag 11 februari 2011

Kladdkakemuffins

Jag gillar att testa nya recept, har nog ett litet lager med olika muffin och cupcake recept som ännu inte blivit testade.
Kladdkakemuffins har blivit en favorit av hela familjen, även av mig som vanligtvis inte gillar sånt här. Jag bakar mer än gärna, för att testa, men äter väldigt sällan. Tur att man har två kakmonster i detta hushåll och två stycken som kan ibland.

Här är receptet jag använder mig av.

Kladdkakemuffins

125 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
5 msk kakao

Värm ugnen till 180 grader.
Smält smöret och låt de svalna. Vispa ihop ägg och socker poröst.
Blanda torrvarorna och blanda ner i smeten, tillsätt smöret. Vispa försiktigt till en jämn smet och häll smeten i muffinsformar.
Provbaka en muffins i ca 12 minuter, förläng tiden om den verkar för kladdig.

Lägg upp muffinsen i en skål och pudra över florsocker.

Receptet räcker till cirka 10 stora muffins

Inga kommentarer: