söndag 13 februari 2011

Asiatisk kycklingsoppa

Dessa tre senaste dagar har jag faktiskt mumsat på samma rätt, antingen till lunch eller middag.
Asiatisk kycklingsoppa, receptet hittade jag på ICA.se.

Receptet:
  • 300 g kycklingfilé
  • 1 msk olivolja
  • 2 msk riven ingefära
  • 1 hönsbuljongtärning eller 2 msk kycklingfond
  • 3/4 dl basmatiris
  • 4 dl vatten
  • 500 g wokgrönsaker, djupfrysta
  • 400 ml kokosmjölk
  • salt och peppar
  • färsk koriander
  • 1 lime

    Gör så här

    1. Skär kycklingfilén i strimlor.
    2. Fräs ingefäran i oljan i en kastrull. Lägg i kycklingstrimlorna och smulad buljongtärning eller fond. Låt ”koka” ett par minuter. Tillsätt ris och vatten och koka ca 5 minuter. Blanda i grönsakerna koka ytterligare ca 5 minuter.
    3. Rör ner kokosmjölken, smaka av med, pressad lime, salt och peppar. Blanda ner koriandern.
    4. Servera soppan med bröd.

Jag brukar ha svårt och följa recept, så denna gång skippade jag lime (allergisk mot citrusfrukter), glömde koriander . Hade i skivad zuchini och champinjoner. Skippade även riset och bröd eftersom jag kör GI.
En klick grön curry blev de för att få mer smak och de tar bort en del av kokosmjölk-smaken.
SUPER GOTT och bra drag i soppa blev de också.

Inga kommentarer: